Officieel trouwen in Zuid-Afrika

Officieel trouwen in Zuid-Afrika

Regels in Nederland

Als jullie in Nederland wonen, en in het buitenland trouwen, dan zijn jullie verplicht om jullie huwelijk in Nederland in te schrijven.

In heel veel landen in de wereld, zoals Frankrijk, is het niet mogelijk om officieel te trouwen als jullie daar niet wonen. Maar er zijn gelukkig ook een aantal landen waar dat je als Nederlander wel officieel mag trouwen, waaronder Zuid-Afrika.

Zodra jullie officieel getrouwd zijn in het buitenland, moeten jullie daar bewijs van laten zien in Nederland.

Na de bruiloft in Zuid-Afrika ontvangen jullie van de ambtenaar het ‘Abridged (verkort) Marriage Certificate’ (AMC). Dit is het officiële bewijs dat jullie in Zuid-Afrika zijn getrouwd. Voor Zuid-Afrikanen is dit voldoende.

Echter wordt dit niet erkend door Nederland. Nederland eist het ‘Unabridged (onverkort) Marriage Certificate’ (UMC) met apostille. Dit document moet na de bruiloft aangevraagd worden in Zuid-Afrika. Ik regel dit rechtstreeks bij het hoofdkantoor in Pretoria, waar deze UMC’s geprint worden. Dus nooit via de trouwambtenaar bij een lokaal gemeentekantoor en nooit via de ambassade. Deze beide routes zijn erg onbetrouwbaar. En kunnen jaren duren. En in veel gevallen komt het UMC helemaal nooit aan.

Procedure in Zuid-Afrika

In Pretoria vragen wij het UMC aan. Hiervoor moeten wij langs 7 loketten. We maken het geld over per loket, en gaan twee dagen later met het betalingsbewijs naar het betreffende loket. Dit doen we 7x. We nemen de documenten altijd mee naar huis en laten deze nooit achter. Op deze manier zijn we er zeker van dat ze niks kwijtraken. Bij het 7e loket wordt het UMC uitgedraaid. Dit proces duurt meestal korter dan 2 maanden.

Zodra het UMC is uitgeprint controleren wij of er geen spelfouten op staan. Mochten die er op staan, dan gaan we terug naar loket 6. Tot het document foutloos is.

Nederland en Zuid-Afrika zijn beiden aangesloten in het apostilleverdrag. Dat betekent dat Nederland een Zuid-Afrikaanse akte met apostille altijd zal accepteren. Het apostille is het bewijs dat de handtekening op het Unabridged Marriage Certificate echt is.

Met het correcte UMC gaan wij naar het kantoor in Pretoria waar het apostille wordt gezet. Dit is het enige moment waarbij wij de documenten achter moeten laten. We leveren het UMC in en halen het de volgende dag weer op, met apostille.

Vervolgens wordt dit document per koerier naar jullie huisadres gestuurd.

Inschrijven in Nederland

Zodra jullie deze onverkorte trouwakte hebben ontvangen, kunnen jullie jullie huwelijk inschrijven bij jullie eigen gemeente. Dat is verplicht en moet binnen 6 maanden.

Daarna raad ik jullie aan om jullie Zuid-Afrikaanse huwelijksakte in Den Haag om te laten zetten naar een Nederlandse akte (dit is gratis, alleen de verzendkosten moet je betalen). Het omzetten naar een Nederlandse akte is niet verplicht, maar maakt het makkelijk als jullie in de toekomst een afschrift nodig hebben. Zodat jullie het afschrift dan niet in Zuid-Afrika op hoeven te vragen, maar dat in Den Haag kunnen opvragen.

Tips

Tip 1: UMC niet regelen via een gemeentekantoor in Zuid-Afrika

Sommige trouwambtenaren in Zuid-Afrika bieden aan om het UMC via hun eigen gemeentekantoor (Home Affairs) te regelen. Doe dat NOOIT! Er is geen enkele controle over dit proces. Het lokale gemeentekantoor stuurt de aanvraag door naar het hoofdkantoor in Pretoria. De kans dat de aanvraag vanzelf langs alle 7 loketten gaat, is echt heel klein. De kans dat het ergens blijft liggen, echt heel groot. En zelfs als jullie UMC uiteindelijk wel bij loket 7 wordt uitgedraaid, er is dan niemand die het document controleert op spelfouten.

Vervolgens wordt het (wellicht foute) UMC per post naar het apostille kantoor gestuurd. En zij moeten het later per post terug sturen naar het hoofdkantoor. Vanwaar het per post naar de lokale Home Affairs van de ambtenaar moet.

De ambtenaar kan helemaal niks doen, behalve informeren bij zijn/haar eigen Home Affairs. En die weten ook nooit waar het document is. En mocht het document uiteindelijk toch aankomen, dan is de kans groot dat er een spelfout op staat. In dat geval mag je weer helemaal opnieuw beginnen!

Tip 2: als een trouwambtenaar aangeeft het UMC te regelen, stel dan goede vragen

Als een trouwambtenaar aangeeft het UMC te kunnen regelen via zijn/haar eigen Home Affairs, houd er dan rekening mee dat dat niet waar is! Zorg dat je duidelijk begrijpt wat hij/zij bedoelt. Gaat hij jullie UMC daadwerkelijk indienen bij een lokale Home Affairs, zonder een contactpersoon op het hoofdkantoor in Pretoria? Dan kun je er vanuit gaan dat dat niet gaat lukken. Of in ieder geval zeker niet binnen de 6 maanden waarin jullie jullie huwelijk in Nederland moeten registeren.

Als hij/zij aangeeft een contactpersoon te hebben in Pretoria die het UMC direct daar aan gaat vragen, dan klinkt dat al een stuk betrouwbaarder. Maar ook in Pretoria werken diverse personen die niet exact weten wat ze moeten doen. En ook in deze situaties zijn bruidsparen achteraf bij mij gekomen, omdat het toch niet was gelukt via hun ambtenaar.

Als de trouwambtenaar aangeeft dat het heel makkelijk voor jullie is om na de bruiloft, eenmaal thuis, het UMC aan te vragen via de Zuid-Afrikaanse ambassade in Den Haag: dat is NIET waar. Dat is misschien nog wel lastiger dan via zijn/haar eigen Home Affairs. Met het verschil dat de ambtenaar niet meer verantwoordelijk is. Dit is een teken dat jullie met een zeer onprofessionele ambtenaar te maken hebben.

Tip 3: UMC niet regelen via de Zuid-Afrikaanse ambassade in Den Haag

Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat dit een heel onbetrouwbare route is. DOE DIT NIET!

Tip 4: de goedkoopste route is vaak uiteindelijk de duurste route

Ja, het is duurder om het UMC via mij te regelen dan direct via Home Affairs. Via een lokale Home Affairs kost het maar een paar tientjes. Maar daarna is er dus geen controle meer.

Via mij is het duurder. Deze kosten zijn voornamelijk opgebouwd uit de reistijd naar het hoofdkantoor in Pretoria. We moeten minimaal 8x op en neer rijden, 80 km enkele reis. Maar bij minimaal 50% van de UMC’s staat er een typefout op en dan moeten we sowieso nog 2x terug. En om goed geholpen te worden bij aankomst, betalen we dus steeds vooraf. En helaas ben ik verplicht om er vervolgens nog 21% btw op te zetten.

Meerdere keren per jaar nemen stellen contact met mij op omdat ze hun UMC via de ambtenaar of de ambassade hadden geregeld. Met de vraag of ik het op kan lossen. Tot nu toe lukt dat vaak wel, maar omdat die ambtenaren fouten hebben gemaakt in het proces, wordt het lastiger (lees: duurder) om dit op te lossen. En vaak had die ambtenaar ook al een aardig bedrag gevraagd voor zijn/haar service.

Dus neem vooral VOOR jullie bruiloft contact met mij op. Zodat we zekere weten dat alles goed geregistreerd wordt!

Officieel trouwen in Zuid-Afrika
Papierwerk in Zuid-Afrika
Officieel trouwen in Zuid-Afrika
Officieel trouwen in Zuid-Afrika
Officieel trouwen in Zuid-Afrika
Papierwerk in Zuid-Afrika
Officieel trouwen in Zuid-Afrika
Papierwerk in Zuid-Afrika
Officieel trouwen in Zuid-Afrika

Officieel trouwen in Zuid-Afrika

Uiteraard kan ik het papierwerk wel op een goede, snelle en betrouwbare manier regelen.

Als ik jullie volledige bruiloft organiseer, dan is de prijs van het papierwerk goedkoper, omdat dit onderdeel is van mijn werk als weddingplanner.

Maar uiteraard kan ik ook alléén het papierwerk voor jullie regelen. In dat geval komt er bovenop de kosten van het papierwerk in Zuid-Afrika, ook een fee voor mijn werk.

Voor meer informatie, neem vrijblijvend contact met mij op.

Willen jullie snel weten of jullie persoonlijke situatie het mogelijk maakt om officieel in Zuid-Afrika te kunnen trouwen, vul dan snel deze test in. Op basis van jullie antwoorden kan ik heel snel laten weten of het wel of niet mogelijk is.

© Copyright - Fundisa Weddings | Iris Diekstra, e-mail: iris@fundisa-weddings.nl, telefoonnummer 06 3308 1443 (ook WhatsApp)